9 Nisan 2009 Perşembe

Mitsubishi Colt 1.3 Amt
















Jazzcı kardeşlerinki gibi günlük yapma iddiasında değilim. Ama yine de sahip olduğum araç hakkında ilglilenen insanlar için bir kaç şey söylemek isterim.

2008 model olan aracım 2009 yılında makyajlanmış da olsa kullanıcılar tarafından daha çok beğenilen bir görünüme sahip. Trafikte daha sık görebilsek (aslında bayii dışında bir yerde henüz rastlamadım) belki yeni makyajlı kasaya da alışabiliriz ya neyse.
Araçta 1332 cc'lik 4A91 kodlu çok noktadan enjeksiyonlu değişken zamanlı supap sistemli ünite görev yapmaktadır. Aracın motoru 6000 devirde 95 Hp güç ve 4000 devirde 125 Nm tork üretmektedir, ki bu 970 kg ağırlığındaki bir araç için oldukça iyi bir değer. Her ne kadar 5 ileri manuel vites seçeneği bulunsa da piyasada daha ziyade alman GETRAG firması yapımı 6 ileri yarı otomatik şanzıman (AMT=Automated Manual Transmission) seçenekli modeli daha çok tutulmuştur. İlk piyasaya çıktığında yarı otomatik şanzımanın silkeleme problemleri yazılımsal olarak giderilmiş ve türünün (tek kuru kavramalı) en iyilerinden birisi olmuştur. Araç bir dönem Mercedes firması ile yapılan ortaklı sebebiyle smart forfour modeli ile %60 civarında ortak parçaya sahiptir ve smart forfour ile aynı üretim bandından çıkmıştır (NedCar tesisleri, Hollanda). Hatta 1.5 lt DID olarak adlandırılan dizel modellerde Mercedes üretimi motorlar kullanılmıştır. Ve satıldığı dönemde muadillerine göre biraz daha pahalı satılmıştır. Ancak araç piyasayında yarı otomatik şanzımanı çok başarılı bir biçimde uygulamış nadir dizel araçlardandır. Ne yazık ki makyaj sonrası dizel araç üretiminden vazgeçilmiş onun yerine ClearTec adı verilen yeni bir sistemle manuel araçlarda AS&G (AutoStop and Go) teknolojisi ile araç durduğunda motoru durduran düşük yakıt tüketimi ve salınıma sahip modelle yoğunlaşmıştır.
Bir kullanıcı olarak aracın artı ve eksilerini ortaya dökmek lazım:
+ Motor, 1.3 lt atmosferik bir motorun gücü araç için oldukça uygun. 16 valfli motor yüksek devirlerde farklı bir supap zamanlamasına olanak tanıyan MIVEC teknolejisine sahip. Böylelikle yüksek devirlerde güç kaybı ve yakıt veriminin düşmesi önlenmiş. Üstüne triger kayışı yerine zincir kullanıldığından triger çok uzun zamanda bir sorun olacaktır.
+ Donanım. Fiyatına göre verilen donanım oldukça tatmin edicidir. 4 Hava yastığı, Abs, Ebd, Yarı otomatik klima, torpido gözü soğutucu, 15 cm ileri geri kayan koltuklar, 6 hoparlörlü cd'li müzik seti, yol bilgisayarı, alaşım jant, ısıtmalı yan aynalar...
+ Yakıt Tüketimi, 47 litrelik deposu ile ben şimdiye kadar 600 km ortalamanın altına hiç düşmedim (aracı ilk aldığım ay hariç). Eğer uygun bir seyir hızında gidiyorsanız (en uygunu 6. vites 80 km hız ve 2000 d/d dır ve araç bunu kendisi yapar) 5 lt'nin altında şehirler arası değerlere ulaşmak hayal değildir. Kısaca fabrika verisi değerler tutarlıdır.
+ Şanzıman, yarı otomatik şanzuman DSG tarzı çift kavramalı modeller gibi olmasa da oldukça iyi ve hızlı tepkilere sahiptir ve hem performans hem de 6 ileri olmasıyla ekonomi sağlar. Potnsiyometreli gaz pedalı ile gaza yüklenmenize göre vites geçişlerinin yapıldığı devirler yukarı çekilir veya ani köklemelerde 3 vites aşağısına kadar otomatik olarak düşer. Kendi asıma 6. vites 80 km ile giderken ani köklemem ile araç 3 vitese kadar düştü ve devir kırmızı bölgeye varıncaya kadar (ki 6500 devirdedir) vitesi yükseltmedi.

+Sorunsuzluk, Japon arabalarının dillere destan sorunsuzluğu bu araçta da görülmektedir. Periyodik bakım (15.000 km'de ya da yılda bir) harici servisin yolunu unutursunuz. Artı 100 km ve 3 sene TEMSA garantisi ve 12 yıl paslanmazlık garantisi vardır.
+ İç hacim, ileri geri kayan (15 cm) arka koltuklar sayesinde 2 metrelik birisi bile otursa yeterli diz mesafesi kalabilmektedir. Araç yüksek olduğundan dolayı baş mesafesi gibi bir sorun yoktur.
+ Güvenlik, araç EuroNCAP testlerinden 4 yıldız almakla birlikte testlere sokulan aracın 2 hava yastıklı model olduğu unutulmamalıdır. Rakibi Toyota Yaris'in bu testlerde 7 hava yastıklı modeli ile 5 yıldız aldığı düşünüldüğünde Mitsubishi'nin neden 6 hava yastıklı ve esp'li aracı testelere göndermediğini anlamak güç. Benim kişisel kanaatim bahsettiğim (artık bir zaman ülkemize de gelmiş olan) donanım seçeneği ile 5 yıldızı rahatça alabileceği yönündedir.
+ Çok görülmeyen bir araca binmenin keyfi. Kendi adıma herkesin altında olmayan geçerken kafaların çevrilip bakıldığı bir araca binmek ayrı bir zevk.
Gelelim eksilere,
- Motor gürültüsü, yalıtım yeterli olmadığı için binen kişiler aracı dizel zannetmektedirler. Bunu sebebi sadece yalıtım değil aracın iç hacmi için motor bölümünün kabine yakın tutulması ve triger zinciri kullanılmış olmasıdır. Kendi adıma yalıtım keçeleri taktırarak (servislerde bulunuyor) bu sesi düşürdüm. Diğer yandan yüksek devirlerde araç kullananlar motor sesini duymaktan hoşlanmaktadır. Zira MIVEC motor supap zamanlamasını değiştirdiğinde duyulan ses çok hoştur.
- Bagaj hacmi maalesef düşük. Çok geniş bir iç hacmin bu tip bir dezavantajı da olması bence doğal. Ailecek bir bavullu yolculuk için imkansız olsa da koltukların iki ya da tekli yatabiliyor, katlanıp ön koltuğa yaslanabiliyor, tamamen çıkabiliyor veya en azından 15 cm ileri gidebiliyor olması sayaesinde 2-3 kişi için yeterli sayılır. Ikea'dan aldığım 220 cm lik kütüphane (demonte halde tabi) arabaya bir şekilde sığdığına göre (eşim araçta idi) çok da fena sayılmaz. Ayrıca sınıfında öyle aman aman bagaj hacmini zaten sadece Honda Jazz sağlıyor.
- Donanım seçenekleri, yurtdışında çok fazla donanım seçeneği (Japonya'da 4x4, Avustralya'da cvt şanzuman, Avrupada 1.1 lt motor, ESP, 6 Hava yastığı gibi) ülkemizde maalesef TEMSA'nın binek modellere önem vermemesi sebebi ile fazla bir donanım seçeneği mevcut değildir.
- TEMSA fiyat politikaları yüzünden aracı fiyatı çok inişli çıkışlı olduğundan tüketici aracı 5 liraya aldıktan sonra 3 liraya satıldığını öğrenebilmektedir.
- İkinci eli ise yine TEMSA politikaları yüzünden iyi değildir. Hem fiyatların dalgalı seyir izlemesi hem de tanıtım eksikliğinden aracın tanınmaması ve de az satılması sebebiyle tüketici biraz mesafeli yaklaşmaktadır. Kimisi aracın çok dandik olduğunu (Çin malı zanneden bile var) kimisi ise çok pahalı olduğunu zannettiğinden yaklaşmamktadır.
- Görece olarak servis ağının geniş olmaması. Büyük şehirler hariç doğru kabul edilebilir.
Görüldüğü gibi eksi olarak tabir edebileceğim şeylerin neredeyse hiç birisi aracın kendisi ile ilgili sorunlar değil. Belki de yoğurdum kara demiyorumdur.
Kısaca zamanını yakaladığınızda uygun fiyata farklı ve güvenilir bir araca binek isterseniz tavsiye ederim.,

5 yorum:

  1. güzel olmuş kardeş..tavakspor

    YanıtlaSil
  2. onun artık Mitsubishi Lancer"i var :)... bacey

    YanıtlaSil
  3. ilk Colt'umu 26/12/2004' te

    2. Colt' umu (aynı renk) 2008 yılının ocak ayında aldım.

    marka belirtmek istemiyorum (mitsubishi değil) otomotiv sektöründe distribütör ayağında çalışan biri olarak belirtmek isterim ki Colt B segmentinde açık ara lider olma potansiyeli bulunan, fiyat fayda dengesi en iyi otomobildir.

    ilk aracımı 78 000 km kullandım 2. aracım şu aralar 58 000 de.

    sorunsuzluk abidesi olmasının yanı sıra arkada sabit akslı bir sistem olmasına rağmen handling'i çok iyi, yüksek hız stabilitesi sınıfının en iyisi.

    tek sorunu geniş yan yüzeyler sebebi ile rüzgarlı havaları çok sevmemesi.

    motor ve şanzıman uyumu 6 ileri getrag ve alüminyum bloklu DOHC MIVEC ile en ileri seviyede.

    ben ilk aracı 25 000 liraya 2. aracı 25 500 liraya satın almıştım.

    bana göre bu fiyatlara daha iyi bir araç yok ve olmadı da ancak şimdilerde 33 000 lira seviyesini görüyor yanılmıyorsam ki bu yüksek ve fiyat/fayda oranını çok kötü etkileyen bir rakam.

    saygılar

    Kerem

    YanıtlaSil
  4. Kerem bey yazım eski olduğu için yorumuzu daha yeni fark ediyorum. Aracınızı daha nice senelerde kazasız belasız günlerde kullanmanızı dilerim. Sizi de mitsubishiclubturkey.com adresindeki forumumuza beklerim.

    YanıtlaSil
  5. araştırma ve bilgilendirme taktire şayan araç b segmenti için oldukça iyi ancak tek sorun likid değeri olmayışı satışta haksızlığa uğraması

    YanıtlaSil